Kırk yıllık bir tanışıklığın ve dostluğun her zaman değeri ölçülemediği gibi ölçü kavramının dışında
tutabileceğim önemli kişilerdendir dost Derman Atik. Beni her daim şaşırtan ve de çoğu zaman
şaşkına çeviren çalışmalarını oldum olası takip ederim. Alaylı bir yönetmen ve oyuncu olmasına
rağmen (bazılarının söylemleri bu ) sorumluluklarının farkında ve yaptığı işe karşı sorumluluğu taktire
şayandır. Bir dönem birlikte çalışma fırsatımız olduğunda buna bizzat tanık olmuşumdur. Entelektüle
sorumluluğunun farkında olan dost Derman aynı zamanda düzenli okumalarla da kendine bu
anlamda önemli değerler katmıştır. Bunu her çalışmasında mutlaka ama mutlaka görebilirsiniz. Bir
varoluş kaygısıyla Omorfo (Güzelyurt’ta) başlayan sanat serüvenine hiç yolundan sapmadan ve de
ödün vermeden yüzlerce eser katmıştır.
Ve işte yine onlardan bir tanesi.
YARIM CANLAR DESTANI
Yine her zaman olduğu gibi yanıma makinemi ve tripotumu alarak oyunu izlemek için yola çıktım.
Ama çıkmadan önce merak ettiğim ve araştırmasını yaptığım yönetmen ve oyun yazarıyla ilgili de
bilgi sahibiydim. İlk kez Derman oyuncu olarak oynadığı bir oyunda oyun yönetmiyordu. Onu ve
arkadaşlarını yöneten başka biri vardı. Hem de, yazar olarak da.
BURÇHAN GÖZE
Oyun broşüründe yazdıklarını okurken samimiyetini ve alçakgönüllülüğünü iliklerinize kadar
hissedersiniz. İlk birliktelik ve daha sonra buna istinaden başlayan bir yazma serüveni. Ne iyi olmuş
da karşılaşmışsınız.
Oyun Derman Atik’in yaşam serüvenini merkeze alırken çok ciddi bir siyasal tarih okumasıyla bu
serüvenin içine yerleştirilen kanla ve acılarla dolu kıbrıs tarihi, adeta tam bir aydınlanma ve yeniden
bilgilendirilme okulu niteliğinde. Birey olarak kıbrıs tarihi konusunda yıllarca yapığım okumalar bunun
doğruluğunu teyit eder niteliktedir. Üstelik bu tarihsel süreci bir özeleştiri algısı içerisinde yapması
yazarı slogancı eğilimlerden de uzak tutmuştur. Bana göre bu raslantısal bir durumdan çok yazarın
ustalığıyla alakalıdır. Oyun boyunca ustaca tasarlanan sahne trafiği, ışık tasarımı, soyut metaforlar,
kostüm, müzik ve şarkılar bunun böyle olduğunu bizlere kanıtlar niteliktedir. Ayrıca oyuncuların ve de
şarkıcıların ustaca sergiledikleri performans, yönetmen ve oyuncuların birbirleriyle ne kadar iyi
senkronize olduğunu gösterir. Her şeyi ile nitelik kokan bir dramaturji. Yani tekrar olacak ama bazı
şeyleri yazıda bile olsa tekrarlamanın faydası çoktur. “NE İYİ OLMUŞ DA KARŞILAŞMIŞSINIZ”.
Çok etkilendim ve de çok onur duydum.
Yarım Canlar Destanı, her kıbrıslı’nın acılarla dolu destanıdır aslında. Hangi etnik gurupdan olursa
olsun. Ve kendine Kıbrıslı diyen herkesin mutlaka ama mutlaka izlemesi gereken, ders niteliğinde bir
baş yapıt.
COĞRAFYASINA YENİK DÜŞMÜŞ ADA KIBRIS
İddia eder ve derim ki, devasa bir romork yapsalar ve Kıbrıs’ın en batısında bulunan buruna takıp 200
mil daha batıya çekseler bu gün içinde bulunduğu acıların hiç birini yaşamayacaktı. Milliyetçilk
kıskacında ve etnik ayrımcılık körükleneren maalesef Kıbrıslılar bir birlerine düşürülmüştür. Halbuki
coğrafya kardeşliğinin yaşandığı bir adaydı kıbrıs. Evet çoğrafya ve onun üzerinde yaşanan kültür
hangi etni gurubtan olursanız olun sizi kardeş yapar. Kaldı ki osmalı imparatorluğu dönemine
bakarsak kıbrıslıların üst kültür temelinde ve coğrafya ekseni içerinde kültür ve gelenekleriyle 307
yıllık bir yaşam sürdüler. Sanayi devri ve onun eseri olan kapitalizmin yayılmacı politikaları insanlığa
milliyetçiliği koskaca bir ötekileme ve ayrılıkçılık kazığı olarak atmıştır. O gün bu gündür bütün dünya
bir birine girmiştir. Pek tabi Kıbrıs da bundan nasibini almıştır.
İşte oyunun en güzel taraflarından biri de coğrafya kardeşliğine atıfta bulunması ve bunu
sorgulatmasıdır. Özellikle oyunun bir bölümünde oyuncuların seyirciyle kurduğu diyalog bana göre
bu eksende ele alınarak izleyicinin kendi kendiyle yüzleşmesini sağlamıştır. Yüzleşmek huzurdur,
erdemdir. Aynı zamanda geçmişimizin ve hatalarımızın TELAFİSİDİR. Yani mutluluğa atılacak en
önemli adımdır. Unutmayın yüzleşmeyen toplumlar önce yüzsüzleşir sonra da yok olurlar.
Yarım canlar destanı
Yazan yöneten: BURÇHAN GÖZE, yardımcı yönetmen-koreografi: ÖZGE GÜNAY GÖZE
Işık tasarımı: MEHMET SAYGIER, solistler: ÇEMİLE GÜRKAN-İLDE ATİK, oyuncular: CENK GÜRÇAĞ-
DERMAN ATİK-İLKŞEN VAROĞLU ATİK
TİYATRO SU VE ALTIÜSTÜ KABARE’NİN ORTAK YAPIMI OLAN YARIM CANLAR DESTANI SİZİ BEKLİYOR.